miercuri, 11 mai 2022

Prin Tunisia, hai-hui

Dupa mai bine de 16 ani, m-am gandit sa scriu despre Tunisia, multi vor spune ca fac acest lucru ca sa arat cat de plimbata sunt prin lume, nici pe departe, dar adevarul este ca parca nu am gasit timp niciodata sa scriu. Iar timpul trece si uiti, noroc cu fotografiile facute in acel timp. Asa ca sunt amintirile mele si imi permit sa mi le astern pe blogul personal. Nu stiu daca vor fi citite si de alte persoane sau nu dar sunt amintirile mele si nu vreau sa le uit. Desi a trecut mult timp de cand am fost in acel colt de lume si acum tin minte mirajul acestei tari arabe. Poate tot gandindu-ma, la urmatoarea destinatie Iordania, mi-am adus aminte ca nu am scris absolut nimic despre Tunisia acelor zile. Nu vreau sa va dezinformez deoarece acum nu stiu cum mai este dar va pot puncta, atractiile turistice de care noi am avut parte si nu au fost putine. In 2006 la indemnul colegei mele Camelia, m-am hotarat sa vizitez Tunisia. Colega mea, ne-a povestit multe detalii interesante despre acest minunat loc si chiar m-a facut curioasa sa il vizitez si eu. Asa ca am decis pe loc, am achizitionat o excursie de doua persoane pentru sapte zile in aceasta tara la agentia Tunisiana din acea vreme, care oferea servicii foarte bune la preturi corecte.
Din pacate nu am scris atunci in 2006 nu era la moda bloggering-ul, de aceea nici despre excursiile din perioada 1987 pana mai recent, nu am scris si acum este destul de greu de reamintit tot, dar voi incerca si o voi copta si pe Camelia sa ne reamintim impreuna detalii interesante. Cu ajutorul fotografiilor facute atunci,incerc sa imi reamintesc aproape tot ce am vazut si vizitat in acea minunata calatorie si va las pe voi singuri sa va faceti o idee despre cat de interesanta a fost acea excursie. Fiecare loc vizitat pe aceasta planeta ne imbogateste spiritual si ne da o alta perspectiva asupra vietii, o alta idee a frumosului, un alt fel de- a percepe oamenii si de ce nu poate o alta gandire a ierarhizarii lucrurilor. Invatam sa privim altfel un rasarit/apus de soare, un lan de lavanda, lalele sau floarea soarelui sau cum sa apreciem o mancare super delicioasa gatita de beduini in mijlocul desertului, sau mancarea cu care ne-au asteptat trogloditi. Cu toate acestea in minte, ma pregatesc sa va dau detalii despre calatoria mea.
In 12 septembrie 2006, impreuna cu prietena mea Cristina si un grup impresionant de persoane de pe aeroportul Baneasa am decolat spre Tunisia, ajungand in Tunis in aproximativ 2ore si jumatate pana la trei ore. De acolo am fost asteptati de ghidul nostru, imbarcati in autocare cu destinatiile: Monastir, Hammamet, Yasmin Hammamet, Tozeur. Trebuie sa precizez ca eram un grup de persoane care aveau cazari la diferite locatii, ne reantalneam doar daca luam aceleeasi excursii optionale. Daca doreai puteai sta toata ziua in resort la plaja sau la piscina iar personalul si animatorii te ajutau cu orice aveai nevoie. Dar cum noi eram destul de avide de cunoastere am fost in toate excursiile optionale. Inainte de plecare mi-am facut cat de cat temele si stiam despre Tunisia urmatoarele: Tunisia este o țară situată în nordul Africii, situată între deșertul Sahara și Marea Mediterană, este cea mai mică țară situată aproape de Munții Atlas. Se învecinează cu Algeria în vest și Libia în est. Numele țării provine de la numele capitalei Tunis. Este țara situată în zona cea mai estică a Maghrebului, situată între deșertul Sahara și Marea Mediterană, are deschidere la Marea Mediterană, lungimea coastei fiind de 1.148 km.
Fenicienii au întemeiat așezări pe teritoriul actual al Tunisiei încă din jurul anului 1000 î.Hr., cea mai importantă fiind Cartagina, care a dominat comerțul în Mediterana centrală, până când a fost distrusă de romani în 146 î.Hr. Tunisia a rămas parte a Imperiului Roman până a fost ocupată de vandali la jumătatea secolului al V-lea d.Hr. În secolul al VI-lea, Tunisia este recucerită de Imperiul Bizantin, devenind parte a lumii islamice odată cu expansiunea islamului în secolul al VII-lea și ajungând un centru important al culturii islamice în Africa de Nord. În 1574 a fost încorporată în Imperiul Otoman, fiind condusă de la Constantinopol prin intermediul guvernatorilor turci, așa-numiții bei. În 1881, odată cu declinul Imperiului Otoman, Tunisia devine protectorat francez. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Tunisia a fost sub guvernarea regimului de la Vichy. După război, Tunisiei i-a fost dată autonomie în 1954 ca urmare a unor revolte populare. Independența i-a fost acordată la data de 20 martie 1956. Monarhia inițiată de Franța a fost abolită în 1957, și Partidul Neo-Destour („Noua Constituție”), condus de Habib Bourguiba a luat puterea. Habib Bourguiba a devenit președinte pe viață în 1959. În 1987, Bourguiba a fost răsturnat de către Zine El Abidine Ben Ali, care la rândul lui a fost răsturnat de o revoltă populară în ianuarie 2011. La ora actuala tara este condusa de Kais Saied din 2019. În Tunisia s-au filmat mai multe filme hollywoodiene, precum Iisus din Nazaret (1977), Războiul Stelelor (1977), Pacientul Englez (1996), Gladiatorul, Indiana Jones și Căutătorii Arcei Pierdute (1981). Limba oficial : araba (dialect tunisian), berbera si franceza. Moneda locala : Dinarul Tunisian (TND) Visa : pentru cetatenii Romaniei nu este necesara viza pentru o sedere de maxim 3 luni, dar trebuie completat un mic formular cu datele personale la intrare si iesire din Tunisia (formularul se completeaza in aeroport si se preda la punctul de control pasapoarte). Legatura Tunisiei cu Europa se poate face si pe mare , exista ferry boat-ul pentru destinatiile Malta, Trapani, Palermo, Napoli, Genova, Marseille. Clima : este aridă în sud, care devine mai umedă spre țărmul mării la nord, ceea ce explică zona asemănătoare stepei(cu veri fierbinți și ierni reci). Din Tunisia centrală spre sud dominǎ o climă tipică deșertului. Temperatura medie este în ianuarie 10 °C iar în august 26 °C. În sudul Munților Atlas domină tot timpul anului o climă caldă uscată cu puține precipitații, temperaturile atingând 45 °C. Diferențele cele mai mari de temperatură sunt în zona Saharei - vara cu 50 °C, iar iarna atingând temperatura de îngheț.
Cam asta era ce citisem despre Tunisia, dar am zis haide sa vedem si la fata locului, sa simtim cum traiesc si se distreaza tunisienii de zi cu zi, ceea ce am si facut. Dupa ce ne-am acomodat in Tozeur, unde am avut noi cazarea, am petrecut o seara minunata cu muzica, dans, voie buna si o narghilea minunata, alaturi de multi alti turisti din alte tari. Am vazut marea Mediterana la apusul soarelui, ceea ce ne-a dat un sentiment de eliberare infinita. Ne-am continuat seara, cantand si dansand pana aproape in zori. A doua zi am luat micul dejun destul de devreme si am admirat marea Mediterana la rasaritul soarelui, acum era calma si ne imbia deja sa o simtim. Dar am renuntat repede deoarece aveam intalnire cu ghidul nostru care ne-a prezentat excursiile optionale, pe care nu doream sa le pierdem. Am decis sa luam toate excursiile catre: El Jem, Sousse catre desertul Sahara, Sidi Bou Said, Tunis, Cartagina, Kairouan, Matmata. Unele excursii erau de o zi altele eram mai lungi si inoptam la alte hoteluri in zonele respective. Pe tot parcursul excursiei ne-am simtit safe,nu ne-am facut griji pentru siguranta noasta, chiar daca uneori eram doua sau patru fete singure.
Deja trecuse aproape jumatate din prima zi am decis sa exploram orasul Tozeur si imprejurimile, incepand cu parcul de distractii, CarthageLand. Unde puteam vedea copii in lemn ale elefantii lui Hannibal, puteam sa ne facem tatuaje, sa ne dam in diferite jucarii sa radem cat pofteam, adica cam dadusem in mintea copiilor. A fost o experienta foarte tare, am incercat cestile rotitoare,ne-am dat in masinute. Las fotografiile sa vorbeasca mai mult. A urmat o vizita in centrul orasului sa luam pranzul iar catre seara luam iarasi orasul la picior poate am scapat ceva interesant.
A doua zi deja urma sa mergem in excursii iar programul parea destul de strict, asa ca trezirea era dis de dimineata iar noi de abia asteptam. Excursiile optionale au fost impartite in doua zone fata de Touzeur locul unde eram noi cazati, partea Nord-Est cu: oaza Chebika, El Djem, Monastir, Sousse, Kairouan, Hammamet, Sidi Bou Said, Chartagina, Tunis. Si zona estica care cuprinde: Chotte el Jerid, Douz, Djerba, Matmata si desertul Sahara. Va voi atasa si descrie obiectivele turistice, vreau sa va spun ca nu este o excursie usoara sau comoda, daca vrei sa mergi in toate aceste excursii, daca vrei sa stai la plaja atunci este linistitoare.
Amfiteatrul roman din El Djem, - colosseumul din Roma nu este unic, in El Jem poti admira o varianta mult mai completa si mai bine pastrata, a carui data de nastere este undeva la anul 200. Candva scena unor jocuri crude si sangeroase in care primii crestini erau aruncati la fiare, astazi este locul de desfasurare al unuia dintre cele mai renumite festivaluri internationale de muzica clasica. Impozantul amfiteatru roman El Djem (El Jem) este atracția principală a orașului cu același nume, oraș candva faimos în Africa de Nord. Aceasta relicvă romană incredibil de bine conservată este unul dintre cele mai bune exemple de amfiteatre, din punct de vedere arhitectural, existente în ziua de azi, amintind de influența romanilor asupra Africii de Nord. Cercetările istorice de amploare arată că acest tărâm italian de pe teritoriul Tunisiei a fost construit pe foste aşezări punice, undeva la începutul secolul al III-lea. Este uimitor că rămşiţe ale acestor construcţii mai există chiar şi la momentul actual, având în vedere perioada îndepărtată în care au fost construite.
Amfiteatrul El Djem a fost constuit din dorinţa romanilor de a participa la faimoasele spectacole cu gladiatori şi alte tipuri de curse care îi distrau teribil pe cei 35. 000 de spectator, Amfiteatrul El Djem alcătuieşte un ansamblu de o valoare incontestabilă, ce impresionează prin arhitectura unică ce datează din secolul al III-lea. Amfiteatrul a fost construit exclusiv pentru curse de caruri și lupte de gladiatori., Filmul care il are in rol principal pe renumitul actor Russell Crowe „Gladiator” a fost filmat în amfiteatrul El Jem. Dimensiunile amfiteatrului sunt, lungimea sa este de 148 m, lățimea - 122 m și 36 m – înălțimea. Este al treilea Colosseum in Lista patrimoniului Unesco din anul 1979. Ca sa spun asa este o bijuterie a coroanei.
Sidi Bou Said, oraselul culorilor alb albastru Incredibil de dragut, Sidi Bou Said(port) este situat pe varful unei stanci, acest mic orasel fiind cautat de turisti din lumea intreaga de zeci de ani, fiind extrem de atractiv datorita aleilor albe si caselor sale cu ferestre ce prezinta cadre din fier forjat si usi colorate in albastru, alcatuind astfel o arhitectura perfecta, unde parca timpul trece greu si nu simti grijile vietii. Presedintele Tunisiei si numeroase personalitati ale capitalei au resedinta aici, unde viata se desfasoara intr-un ritm lent. Cunoscut pentru străzile pavate cu piatră cubică și casele albe și albastre, Sidi Bou Said este un oraș șarmant pe un promontoriu cu vedere la Marea Mediterană, cu cafenele în aer liber, restaurante tunisiene și mici galerii de artă. Palatul Ennejma Ezzahra, de la începutul secolului al XX-lea, are arcade, stuc bogat ornamentat și plăci ceramice cu modele. Sidi Bou Saïd este un oraș în nordul Tunisiei, situat la 20 km nord-est de capitala țării, orașul Tunis, pe malul Mării Mediterane. Are 5,4 mii de locuitori (2004). Este una din cele mai vechi și renumite stațiuni de pe coasta nord-africană a Mediteranei.
Stațiunea a fost frecventată de multe figuri marcante ale vieții culturale europene : François-René de Chateaubriand, Gustave Flaubert, Alphonse de Lamartine, André Gide, Simone de Beauvoir, Michel Foucault, Paul Klee.. În anul 1912, fascinat de frumusețea locului, baronul Rudolf von Ehrlanger construiește aici un splendid palat înconjurat de un vast parc, care astăzi adăpostește Centrul muzical mediteranian. Casele din partea veche a Sidi Bou Saïdului combină arhitectura arabă și cea andaluză, orașul fiind numit și micul "paradis alb și albastru" datorită culorilor predominante. În anul 1915 autoritățile coloniale franceze au plasat centrul orașului sub protecție ca monument de istorie și cultură. • Cafeneaua „Café des Nattes”, sursă de inspirație pentru tabloul “Cafeneaua maură” de pictorul expresionist August Macke și cunoscută în toată lumea grație melodiei lui Patrick Bruel „Au café des délices”. • Centrul de muzică arabă și mediteraniană, găzduit în fosta vilă extravagantă a baronului Rodolphe d'Erlanger (construită între 1912-1922). Sidi Bou Said a devenit un cartier al artiștilor, un fel de Monparnasse-ul parizian și locul de weekend preferat al localnicilor tunisieni. E un loc ideal pentru a te plimba, pentru a cumpăra mici cadouri pentru cei de acasă și pentru a savura pur și simplu o cafea în timp ce te bucuri de priveliște.
Cartagina Candva rivalul major al Romei, Cartagina a fost cetatea fenicienilor maritimi ce aveau sa fie prezenti pentru totdeauna in cartile de istorie despre razboaiele punice. Ruinele acestui oras antic stau acum langa mare in mijlocul suburbiilor tunisiene, fiind parca un avertisment ca si cele mai mari orase pot fi reduse la decadere. Este, dupa cum bine se stie, locul din care vestitul Hannibal a inceput demersurile pentru cucerirea Romei. Un loc cu adevatat fascinant. Uleiul, graul si vinul plecau din Cartagina spre numeroase locuri ale imperiului.
Aici vei vedea locuri deosebit de frumoase cum ar fi Amfiteatrul Roman, Parcul Arheologic, Băile Gargilius și Antoninus Pius sau Dealul Byrsa.
Kairouan - Cu strazi labirint inguste si aliniate in jurul caselor marunte si frumos colorate, centrul vechi al orasului Kairouan are o atmosfera feerica pierduta in timp, care este, intr-adevar, punctul culminant al unei vizite a acestui oras. Kairouan - al patrulea oras sfant ca imporatnta dupa Mecca, Medina si Ierusalim. Kairouan . Este reședinta guvernoratului Kairouan. Construit în secolul al VIII-lea, este unul dintre cele mai importante centre religioase islamice din Africa. A fost capitala țării până în secolul al XII-lea , când această funcție a fost preluată de Tunis.
Centrul vechi Medina din Kairouan (inclusiv moscheile din interiorul Medinei) sunt înscrise pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO. Marea Moschee din Kairouan a fost fondată în anul 670 de către Uqba (Oqba) Ibn Nafaa, constituind cea mai veche moschee din vestul lumii arabe. Aspectul actual l-a luat după lucrările de extindere dintre anii 817 și 863. Moscheea Sidi Sahab cuprinde mormântul lui Abu Zam'a al-Balawî, (unul din însoțitorii profetului Mohammed, care a păstrat 3 fire din barba profetului). Chott el-Jerid – lacul sarat care vara e desert in toata regula Chott el-Jerid este cel mai mare dintr-o serie de lacuri sarate gigant care separa nordul Tunisiei de zona desertica din sud. Ca suprafata, de peste 5000 de km patrati. In timpul verii este lipsit de viata, fiindca sub soarele arzator lacul seaca rapid, in desert apa evaporandu-se de 15 ori mai repede decat in mod normal.
Aici la Hotel Sun Palm, Douz, unde am fost cazati, mi-am sarbatorit ziua de nastere pe 15 septembrie 2006. Cristina deja aranjase totul in avans cu ghidul si bucatarii locali facandu-mi o mare surpriza. Pana la ora 00:00 am sarbatorit cu tort si sampanie iar dupa miezul noptii cu o baie minunata in piscina hotelului.
Dupa care trebuia sa ne odihnim deoarece a doua zi urma sa vizitam lacul de sare la rasarit, sa mergem, sa vizitam locuintele trogloditilor de la Matmara. . La rasaritul soarelui noi cu ochii cam lipiti am descoperit o minunatie, o combinatie de culori verde, violet, galben, alb, o cromatica greu de deschis in cuvinte. Era ultima noastra oprire inainte de a patrunde in marele desert saharian.
Matmata, unde îşi au originea locuinţele troglodite. Matmata este un mic orăşel din sudul Tunisiei care a devenit popular datorita caselor troglodiţilor. Matmata este locuită de o populaţie berberă care nu şi-a pierdut tradiţia şi nu şi-a schimbat modul de viaţă, de-a lungul timpului. S-au retras în deşert şi au respins orice formă de civilizaţie. Romanii, saracinii, francezi nu au reuşit să le schimbe cu nimic traiul milenar. Ei încă locuiesc în case peşteră, săpate în pământ, fără apă curentă şi fără electricitate. Viaţa lor este foarte simplă singura lor preocupare fiind procurarea apei si a hranei zilnice pentru familia lor. Această zonă a fost scena multor filme ca Indiana Jones, Raiders of the Lost Ark, The English Patient, şi Star Wars.
Zona văzută de sus seamănă cu un peisaj selenar unde casele par a fi nişte cratere. Matmata este o zonă deșertică în care s-a filmat „Căminul lui Luke Skywalker” în Star Wars. Această zonă pare desprinsă din altă lume datorită locuințelor cu arhitectură de tip peșteră. În Matmata vei descoperi localnici prietenoși, care abia așteaptă să schimbe câteva vorbe cu tine și să te servească cu un delicios ceai sau cu o masa delicioasa.
In Hammamet este vorba de plaja. Este o statiune de top a Tunisiei, un loc de vis presarat cu cladiri albe si curate ce se situeaza langa marea de un albastru stralucitor. Farmecul relaxant al acestui oras este oferit de plajele sale cu nisip alb si fin, ideal pentru plimbarile de dimineata sau din timpul apusurilor de soare. Yasmine Hammamet: Yasmine Hammamet este cea mai noua statiune tunisiana, fiind în topul celor mai bune plaje din Tunisia, poti face diferite activitati pe plaja, plimbatulcu canoe,datulcu bananasau cu canapeaua, pe care evident amincercat-o sin oi. Hammamet este un loc de vis presărat cu clădiri albe și curate ce se situează lângă marea de un albastru strălucitor. Langa Hammamet se afla situl archeologic Pupput, care nu trebuie ratat.
Site-ul arheologic de la Pupput, este localizat in apropiere de Hammamet, iar arheologul sef este foarte pregatit si iti da toate detaliile de care ai nevoie, aici poti vedea o multime de ruine din secolul 3-5 si mozaicuri de o adevarata valoare, noi am preferat aceasta vizita decat statul la soare
Desetul Sahara, Marele Erg Oriental. Aceste dune de nisip frumoase ca o opera de arta ofera un peisaj suprarealist si superb, ce pare a fi intr-o continua schimbare. Evident ca o excursie cu camila,sau o plimbare cu sareta cu cai nu a lasat pe nimeni indiferent. Dupa ce am fost echipati ca la carte, fotografiile pot demonstra acest lucru, am pornit la plimbare printre dunele desertului saharian si evident am avut parte de o binemeritata sedinta de shotting.
La sfarsitul excursiei am putut achizitiona suvenituri, gen Rose of Sahara, care este un fel de piatra modelat din nisip care se formeaza in desert,acestea aveau diferite culori. Sahara - Oaze, asezari berbere, munti arizi sau dune gigant – desertul ofera aventura si magie, toate fara a fi nevoit sa renunti la confort.
Oaza din Chebika Aceasta este cunoscuta sub denumirea de „Castelul Soarelui” pentru expunerea sa in soare mai tot timpul anului. A fost gazda unor productii cinematografice. Sunt de fapt trei oaze aici, Chebika, Tamerza și Mides, care înveselesc deșertul precum zâmbetul Madonei. Chebika e un sătuc cu case de piatră, ridicat pe locul unui fost post militar roman, numit Ad Speculum, chiar în apropierea unei păduri de palmieri care se întinde printer zonele stâncoase ce oferă priveliști minunate si parca este un portal de trece intr-o alta dimensiune. Te gandesti oare am loc sa trec printre aceste stanci sau nu, raspunsul este cu siguranta da si merita vizita cu siguranta. Urcăm un deal patratos pentru a avea parte de un peisaj complet atât asupra întinderii deșertice cât și a oazei. O cascadă în miniatură, ne asteapta de cealalta parte astancilor care ne face sa ne simtim extraordinar.
Tozeur dune riding, adică un fel de surfing cu mașina de teren pe dunele de nisip,sau un jeep safari, senzaţie similară cu cea dintr-un roller-coaster, o senzatie wow. O experienta unica, dar este bine sa te gandesti inainte daca iei micul dejun sau nu, sa nu il pui pe parbrizul masinii. Masina prinde viteza destul de mare iar dunele sunt abrupte, la un moment dat din nebunia asta ti se pare ca intri cu Jeep-ul in mare, dar este o iluzie optica, un fel de Fata Morgana, este vezi reflexia nisipului in soare sau a soarelui in nisip si ti se pare ca este apa.
Tunis, capitala Tunisiei, Muzeul Bardo, Shopping, catedrala Sfântului Vincent de Paul, vizitarea orasului si a bazarului. Muzeul Bardo, din Tunis, in acest muzeu-palat exista una dintre cele mai renumite colecții de mozaicuri din lume. Fiecare camera dezvăluie mozaicuri complexe și încă vibrante, dezgropate din situri arheologice de pe toată suprafața Tunisiei. Cele mai impresionante sunt camera Sousse, camera Odyssesus și camera Dougga, care prezintă podele de mozaic din era elenistică și romana.
De fapt, acesta este unul dintre muzeele de top din Africa de Nord și este un exemplu de măiestrie antică ce nu are voie sa fie ratat într-o excursie în Tunisia. De departe nici nu realizezi ca este un mozaic cu zeci de mii de bucatele ceramice minuscule imbinate cu mare maiestrie, tu cu ochiul liber crezi ca vezi o pictura dar este o iluzie este un mozaic realizat foarte bine.
Incredibil de interesant. Dupa atata istorie a fost binemeritata o plimbare prin bazar. Unde am vazut si cumparat o multime de condimente, am cumparat Boutcha, o bautura traditionala si multe alte suveniruri.
Am continuat cu o oprire vestita catedrala Saint-Vincent-de-Paul catedrala din Tunis , numit oficial catedrala Saint-Vincent-de-Paul et Sainte-Olive sau pur și simplu catedrala din Tunis, Construită între 1893 și 1897 , poartă numele Sfântului Vincent de Paul, faimosul fondator al lazaristilor și al fiicelor carității și care a fost - când era tânăr preot - capturat și apoi vândut ca sclav la Tunis chiar începând din al XVII - lea secol . Catedrala se află sub patronajul Sf. Olivia de Palermo , martiriul a murit în Tunis în secolul al V- lea . Catedrala înlocuiește cel mai vechi monument creștin din oraș, capela construită de părintele Jean Le Vacher în 1650 și al cărei altar a fost depășit de o statuie a fericitului Antoine Neyrot . În jurul capelei se întindea un cimitir creștin, unul dintre cele mai vechi din Tunis.
Sper sa gasiti interesante povestirile despre obiectivele turistice,chiar daca seamana intre ele, citind aceleeasi material sau ascultand explicatiile aceluias ghid. Stiu ca este un materialstufos sis per ca nu v-am plictisit. Cam asta a fost excursia noastra, a urmat un drum de trei ore spre casa, totul a fost minunat si as repeata oricand aceasta minunata experienta.