joi, 15 noiembrie 2018

Street Food Business Conference editia 2, hotel Novotel , 12 noiembrie 2018



In data de 12.11.2018, am participant la Street Food Business Conference la hotel Novotel. Era un eveniment dedicat celor care au un food truck si activeaza in aceasta industrie  sau pentru cei noi interesati sa intre in aceasta breasla  sa afle mai multe detalii.  Despre greutatile intampinate, despre realizari in 2017 versus 2018, pasii pe care predecesorii  iau facut, greselile inerente aparute si chiar povestile lor de succes.


De mult timp aveam aceasta idee si imi placea foarte mult  sa vad aceasta agitatie a vendorilor(vanzatorilor) din food truck-uri care vin la fiecare eveniment cu ceva nou, sa ne faca pe noi vizitatorii, sa ne petrecem timpul cat mai interesant si de ce nu sa revenim cu drag la urmatorul festival sau eveniment. Asa cum niciodata nu am crezut ca imi voi abandona activitatea bancara in Romania si ma voi indrepta catre Costa Rica unde am detinut Transilvania Hostel care a fost un real succes, asa nu ma puteam gandi ca intr-o zi poate in parteneriat vom avea un food truck.
 Ideea de a detine un food truck, a fost de fapt a prietenei mele Gabi, ea  a venit cu aceasta idee si mi-a propus colaborarea, era ceva de nerefuzat, un nou obiectiv, o noua provocare.  Nu m-am gandit de doua ori deoarece o cunosc de draga mea Gabit de douazeci de ani si stiu ce fel de om este. Cald, bland, serios, cinstit, isi da haina de pe ea pentru tine. 

O persoana pe care te poti baza neconditionat. Un om care munceste 25/24 ca sa zic asa atat de dedicata este cand intra in ceva nou si vrea sa reuseasca.  Un om de pus la suflet asa ca am raspuns afirmativ imediat. In raport cu partenera de afaceri din Costa Rica care nu se implica mai in nimic lasand totul pe umerii mei, Gabi deja de a doua zi a pornit la drum si a inceput verificarile, ce acte avem nevoie, ce producatori locali sunt in zona si ce ofera, ce targuri sunt, deja era implicata total. A inceput sa testeze piata si sa verifice produsele altor vendori la diferite targuri, ce autorizatii sunt necesare pentru a putea participa.   
Deci procesul demarase, de la  vis pana la realitate nu a fost decat un pas. MARE ce-i drept. Deci gata decisesem,  vom fi patroane de food truck, suntem la inceput si nu ne vom speria deoarece ne bazam una pe cealalta 100% si stim ca vom reusi.  Cand ai un vis  urmeaza-l, crede in el si in tine/ noi  si nu abandona. Gabi era atat de decisa sa faca acest pas iar intr-o dimineata imi spune  “ma duc sa vizionez niste food truck-uri”, de abia asteptam sa imi trimita detalii, fotografii si altele dar sincer este  un om foarte hotarat si asta imi place foarte tare, ea deja a cumparat food truck-ul asa ca visul nostru prindea contur cu fiecare zi in plus. Imi venea sa strig de bucurie gata primul pas fusese facut. Gabi nu pot sa iti spun cat de mandra am fost din acea zi pana acum si de abia astept sa vin sa ii dam drumul la afacere. Numar zilele, pregatesc meniul si aprofundez in fiecare zi. De aceea unul din obiectivele mele a fost participarea la aceasta conferinta sa iau pulsul afacerii,  sa ascult si aprofundez ideile si sfaturile celorlalti participanti in acest domeniu.

 Laurentiu Mata  organizatorul evenimentului a impartit aceasta conferinta in trei mari paneluri dupa cum urmeaza: Panel 1: Vendori  Street Food – Dezvoltarea unei afaceri in Street Food si Mediul de business in Street Food Romania 2018. Aveam in fata noastra niste persoane direct implicate care incepusera aceasta activitate cu 2-3 ani inainte si care ne puteau impartasii din problemele care le-am intampinat, cum au depasit momentul si cum merge afacerea acum.  La acest panel au participat:  Valentin Ghita – Owner  Thaice Cream, Claudiu Lupasca- Owner SMKD Food Truck, Andrei Dragan Radulet –Owner Batranul Sas, Cristian Anghel – Owner Proseco Van si Radu Constantinescu – Owner Indie Van.  

Topicul discutiilor: De ce Street Food ca investitie?   Analiza mediului de business in Street Food in anul 2018, Plusuri si minusuri in activitatea comerciala, Relatii Vendori / Organizatori de evenimente, plusuri si minusuri solutii de viitor, Recomandari pentru cei ce investesc in Street Food.
Clar aveam de retinut multe detalii, asa ca fiecare dintre participanti am inceput cu experienta lor. Valentin ne spunea ca a inceput in 2012 cu o simigerie care nu a mers, datorita avizelor si hartogariei si asa singur a invatat de pe net cum sa se reinventeze si a trecut la prepararea inghetatei.  Ca la inceputul activitatii aveau doar doua plite intr-o locatie fixa  si a crescut. Ca a incercat deasemeni o afacere pe food in mall si taxele au fost foarte mari asa ca a renuntat  dar nu s-a lasat a continuat. Claudiu are preparate gen BBQ, el a reusit din greseala lasand carnea multe ore la preparare, ca a inceput cu o locatie fixa, ca nu are foarte multe preparate dar cele pe care le are sunt la calitate maxima  si acorda atentie fiecarui detaliu in pregatirea si afumarea carnii. De asemeni  ne spunea ca cere feed-back de la clienti sa afle multumirea/nemultumirea lor. Andrei avea o carmangerie in Sibiu si in 2013 avea o casuta unde vindea aceste produse in special carnatul Bavarez XXL in chifla speciala , a schimbat acesta casuta in rulota si de atunci a mai cumparat inca 2 food truck-uri, dar evident pentru mai multe food truckuri iti trebuie automat un soft pentru a calcula materia prima, o masina de aprovizionare cu marfa, angajari suplimentare. Deci fiecare lucru cu plusuri si minusuri. Cristian nu avea experienta in domeniu si dorea sa intre pe piata cu sandvich-uri italiene, dupa o vizita in Italia s-a axat decat pe un singur produs- Proseco si a reusit. 

Are multe evenimente private. Radu s-a axat inca de la inceput pe mancare indiana si a fost ajutat, deoarece a gasit un furnizor de condimente autentic care i-a usurat munca.  El s-a axat pe maxim 4 produse.
Am aflat ca in Romania, Street Food organizat s-a lansat in 2016,  in 2017 a fost BOOM iar in 2018 mediul de afaceri a fost foarte bun, ca se doreste chiar francizare si amplasarea rulotelor intr-o zona usor de transportat, ca se lucreaza la legislatie pentru a putea rezolva aceasta problema. Sfaturi de la cei avizati: sa nu incercam sa avem un truck mai mare de 6,30metri(acesta este ideal), sa fim atenti la ce festivaluri de angrenam, sa discutam/citim/ respectam foarte clar contactul semnat.  Sa fim atenti la necesarul de materie prima, deoarece trebuie o eficienta maxima. Sa facut o apreciere si in medie se consuma pe participant 50 roni un sandvich si o bautura, nu se poate depasi.  Andrei ne povestea ca a inceput cu 1 truck cel cu bavarezul XXL, iar celelalte doua au concepte diferite, unul cu burgeri celalalt doar cartofi prajiti cu diverse adaosuri.

 Asa am aflat ca dupa fiecare eveniment trebuie sa iti faci o analiza si sa vezi clar ce s-a intamplat pentru a te putea orienta catre viitorul eveniment, cam cate portii ai vandut, cu cati oameni, ce costuri ai avut si daca a fost eficienta maxima. Se fac rapoarte detaliate.
Urmatorul punct de discutie a fost despre Meniu. Asa am aflat ca meniul clar trebuie sa stea undeva la nivelul ochilor, sa existe acest puternic impact vizual. Curatenie maxima in food truck si  pe angajati, acestia trebuie sa fie imbracati in uniforme specifice brandului. Trebuie tu ca vendor(vanzator) sa ii aloci clientului primele 2-5 secunde daca nu vrei sa il pierzi, trebuie sa fii proactiv.  Se spunein popor  “unde este coada mancarea este buna”, noi trebuie sa invatam aceste tehnici de a face coada la noi, trebuie daca sunt multe persoane sa iesim cu produsul si sa oferim anumite bucatele mici spre degustare, trebuie sa avem preparatul/ preparatele la vedere pentru a informa clientii. Evident dupa doua ore acestea se arunca si se vor face altele noi spre expunere. De asemenea s-a discutat despre furnizori, trebuie sa ne luam in calcul sa avem 2-3 furnizori cum se spune Furnizori de Back-up.  Fiecare truck trebuie sa aibe un “Preparat cheie” si in jurul lui sa fie celelalte produse care se vor vinde. Exista food truckuri Mono produs business, dar si multe axate pe mai multe produse. Nu trebuie o paleta mare de produse deoarece nu ai timp sa executi, tu vii inainte de inceperea evenimentului cu cel putin 3-4 ore in avans si incepi pregatirea cand vin clientii ai decat partea finala pe care o faci in fata lor.  trebuie facuta foarte multa reclama in avans sa ajungi la evenimentul respectiv: FB, Twitter, Instagram.  O alta problema abordata au fost cheltuielile cu food-truck-ul pe perioada evenimentului. Asa am aflat ca trebuie sa ne gandim foarte bine in momentul achizitionarii truck-ului ca sa avem foarte multe racorduri la gaze si nu la curent. Deoarece curentul poate cadea si sa nu poti pregati nimic si nu in ultimul rand este mult mai scump ca gazul. Asa ca va trebui sa achizitionam cat mai multe echipamente si utilaje pe gaze. pentru a putea la final de eveniment cand tragem linie sa fim pe plus. Acest aspect mai detaliat a fost reluat in urmatoarele paneluri cu studii clare.
De asemeni am aflat ca fiecare truck pe langa ca trebuie sa fie foarte curat si in conformitate cu normele HACCP, trebuie sa aibe un Logo, trebuie sa fie vopsit frumos sa atraga privirea clientilor, o idee chiar fotografii cu produse atasate pe food truck ca un fel de abtibilduri mari.  Si astfel clientul vede clar cat asteapta la rand, trebuie sa fie un timp calculat cat sta la coada sa nu se plictiseasca si trebuie vorbit in permanenta cu clientul. Aici ca o idee a mea proprie sper ca mirosul de mici sa fie o strategie de marketing privind atragerea clientilor catre standul nostru.
Pozitionarea truckurilor , nu ar trebui ca organizatori sa permita 2 participanti cu acelas produs sa stea unul langa celalalt.  Asa s-a incheiat primul panel si deja imi clarificasem cateva idei despre care si eu vorbisem cu Gabi in avans.

Al doilea pannel: Dezvoltarea unui business in Street Food, invitati Stelian Burduhos- Owner & BusinessDeveloper Manager Horeca Land,  topic de discutii: Ingredientele uui start up sanatos in Street food si al doilea invitat Bogdan Manea – General Manager Trus Horeca, Topic de discuti: Prezentare servicii Trus Horeca Services
Am aflat despre ingredientele unui start-up sanatos, punandu-ne urmatoarele intrebari: 1. Conceptul de produs(Ce), 2. Strategia de Planificare(Cum), 3.Costuri si Riscuri(Cat) 4. Creativitate si perseverenta(De ce). 


Cel mai mare impact: Unicitate, calitate, expunere si povestea cu care te prezinti in fata publicului. De asemeni se poate organiza un happy hour si se poate face si o animare pentru atragere de clienti. Cat priveste Strategia si planificarea, trebuie sa vedem ce stim despre clientii nostri, cui ne adresam, ce audienta avem si ce resurse ne putem permite sa cheltuim. Am furnizori buni, personalul pe care il am ma pot baza pe el. Cunoasterea calendarului de evenimente pentru o planificare corecta sa nu existe suprapuneri, venirea cu un preparat Unic. Si nu in ultimul rand atentie conditiilor atmosferice si sezonalitatea produselor.  Toate informatiile despre festivaluri si despre tine ca participant trebuie sa fie pe canalele on-line de informare. 




De la Bogdan Manea, am aflat alte informatii utile cum ar fi: un truck poate costa si 40.000 de euro sau mai sus cu omologare cu tot,  depinde de sasiu si de multe alte echipamente ce ai in interior si ce anume doresti sa iti utilezi food-truck-ul. Acestea se pot achizitiona si in leising sau cu imprumut bancar. Trebuie sa fim atenti ce greutate are rulota sa nu depasim gabaritul admis.  Trebuiesc respectate toate normele actuale: HACCP,DSV, apa calda trebui sa existe in permanenta, autoritatie de la mediu, autorizatie pe parte electrica si pompieri. Aparatura trebuie sa fie din inox sau granit. Asigurarea food truck-ului, amortizarea investitiei. Aici voi atasa fotografii care va vor arata mai concret cele expuse.


Consumul







Panelul 3: Organizatorii de evenimente Street Food, Analiza 2018 & Oportunitati de Business 2019; conditiile La acest panel au participat:Constantin Covaliu –Street Food Festival, Alin Caraman – Wine and street Food Festival, Bogdan Manea – Oktoberfest Romania, Dragos Popescu – Foodie Street Cuisine Sibiu si Paul Richard Nicolau – Festivalul Racilor si fructelor de mare.
Topic de discutii: Dezvoltare Street Food-ului in Romania 2018, Probleme si solutii operationale, Relatii organizator/ vendor plusuri si minusuri, perspective de business in 2019.

Asa am aflat ca nu este usor nici pentru organizatori pentru a creea un eveniment care poate ajunge si la 80-90.000 de euro organizarea acestuia si trebuie sa iti iei masurile de siguranta. 
Ca natura poate juca o carte hotaratoare, daca ninge/ ploua clientii nu mai vin deci nu incasari. Locurile care se dau diferitilor participanti costa diferit si ca ei organizatorii fac analize de fiecare data. Exista intotdeauna cateva locuri oprite pentru cei noi veniti si de fiecare data se lucreaza pe feed back-uri de la clienti pentru continuarea sau retragerea anumitor participanti. De asemenea s-a discutat de costuri si de taxa de participare pe care fiecare trebuie sa o plateasca si sau de comisionul incasat de organizatori, daca tu vinzi mai mult automat ca si organizatorul este incantat ca are un profit mai mare si este un win-win.  Am aflat ca in 2018 au participat in jur de 30 de evenimente. 


De asemeni am aflat de la Paul Richard Nicolau(Festivalul Racilor si fructelor de mare) ca a participat doar la 21 dar vrea pana la sfarsitul anului daca este posibil sa participe la 40. Ca a deschis cea mai mare locatie en-gros in Giurgiu si ca a achizitionat 5 nu food truck-uri ci tir truck-uri si un cort imens pentru a fi cat mai aproape de populatie si a-si face remarcat produsele si preparatele dansului. De asemeni trebuie conlucrat bine si corect intre vendori si organizatori si sa se discute foarte clar calendarul de evenimente pentru a nu se suprapune si de a nu sufoca clientii deoarece acestia se vor plictisi si nu va mai exista acelas interes.
Pentru o singura zi consider ca am invatat cat nu am facut-o intr-un an intreg acum va trebui sa aprofundez acest material si sa trec la treaba. Daca vrem sa reusim in acest domeniu nu va exista o zi libera asa ca deja imi incarc bateriile atat eu cat si Gabi, ne suflecam manecile si ne apucam de treaba.
Motto-ul meu dupa care ma ghidez in viata: Nimic nu este imposibil daca exista dorinta, vointa si putinta.






Multumesc  Laurentiu Mata, ca mi-ai oferit aceasta oportunitate si multumesc tuturor invitatilor pentru sfaturile si povestile lor. Sper sa pot participa si la editia a treia daca voi fi in Romania.
Enjoy


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu